Fem uvaner som svekker fordøyelsen

fordøyelsen i solnedgang

Fordøyelsen er viktig for helsen. Et gammelt ordtak sier at det er bedre å ha en sterk fordøyelse og spise et usunt kosthold, enn å spise et sunt kosthold og ha en dårlig fordøyelse. Fordøyelsen er kanskje det viktigste elementet i en god helse. I Ayurveda, Indias urgamle helsevitenskap, peker man på en del fundamentale feil vi kan gjøre når vi spiser. Dette vil føre til en svekkelse av fordøyelsen og over tid gi en dårligere helse.

Her er de 5 vanligste feilene vi gjør med fordøyelsen i Norge:

  1. Drikke isvann eller andre iskalde drikker til maten. Dette er sannsynligvis en av de viktigste grunnene til at folk i vesten får en nedsatt fordøyelse og problemer med at slaggstoffer bygger seg opp i kroppen. Iskaldt vann svekker forbrenningskraften og gjør at maten ikke blir ordentlig fordøyd. Drikk heller små slurker varmt eller lunkent vann til maten. Det styrker fordøyelsen.
  2. Sluke maten uten å tygge den ordentlig. I Ayurveda legger man vekt på å spise i rolige omgivelser med oppmerksomhet på fordøyelelses prosessen. En av de viktigste tingene du kan gjøre for å fordøye maten ordentlig er å tygge den godt.
  3. Flere av dagens måltider består utelukkende av brødmat. Dette er en typisk norsk ting. Mange spiser brød til frokost, lunsj og kvelds, og er det dårlig tid består middagen av brødmat også. Brød er ok i små mengder, men ugjæret brød som chapatis er bedre enn gjæret brød. Prøv å spis grøt istedefor brød til frokost og spis heller varm mat enn brød til lunsj. Du vil merke en stor forskjell på fordøyelsen.
  4. Salat, råkost eller rawfood er hovedingrediensen i flere av dagens måltider. De fleste av oss har ikke en fordøyelse som er sterk nok til å fordøye store mengder rå mat. Ayurveda anbefaler varm veltilberedt, nylaget mat av ferske ingredienser. Varm mat gir en sterkere forbrenning og gjør at fordøyelsessytemet ikke blir overbelastet. Hvis du til stadighet føler deg oppblåst etter maten, kan det være et tegn på at du spiser for mye rå mat.
  5. Spis passe mengder med mat. Etter et måltid bør det være 50% fast føde, 25% væske og 25% luft i magesekken. Dette gir ideelle forhold for å kunne fordøye maten ordentlig.

Er du plaget av fordøyelsesbesvær? Her kan du lese mer om urter som styrker fordøyelsen.

5 kommentarer til Fem uvaner som svekker fordøyelsen

  1. Petter Melbye 14 mai, 2014 at 15:32 #

    Dette er en nyttig artikkel! særlig m.h.t. punkt 1, 3 og 4.
    Kalde drikker blir det jo avertert med ofte, særlig i den varme årstid, og folk i min generasjon
    ble som unge alltid fortalt hvor sunt det er med brødmat og råkost.
    Sikkert svært mange med meg som ikke skal ha for mye av dette.
    Takk for nyttig artikkel!
    Petter Melbye

    • Bjørn Larsen 22 mai, 2014 at 07:58 #

      Problemer med fordøyelsen kan hverken botes med råkost, grøt eller brødmat.
      Her er mine råd: Fjern alle melkeprodukter bortsett fra smør/gee fra kosten
      Fjern alle korn/melprodukter spesielt hvete. Du kan gjerne spise salat men de fleste grønnsaker bør varmebehandles(kokes el stekes) spesielt tomater og gulrot som du ikke får noe næringstoffer/vitaminer fra som rå. Bruk aldri oljer fra soya, mais og solsikke.De lager betennelser i kroppen (omega6) Bedre magevennlige fett er smør, kokosfett, raps og olivenolje. Kjøtt, fisk og grønnsaker er mat som er helt trygg. Om du vil leve sunt bør du redusere sterkt på karbohydrater generelt men sukker og kornprodukter spesielt.

  2. Britt-helen Lindal 14 september, 2015 at 19:03 #

    Hvor finner jeg oppskrift på Khichi

  3. Bodil 30 juni, 2016 at 11:32 #

    Takk!

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.