Gi ditt barn et godt immunforsvar gjennom et sunt kosthold

Kumuda Reddy og Linda Egenes har gitt ut boken Super Healthy Kids: A Parent’s Guide to Maharishi Ayurveda. Her er litt info om boken:

Næring spiller en viktig rolle i utviklingen av barns immunforsvar. Det hele begynner under svangerskapet. Underernærte babyer med lav fødselsvekt kan ha problemer med immunforsvaret i måneder, og til og med år etter fødselen.  Mat er spesielt viktig når barnet vokser. Hver eneste dag bygger barnet bein, muskler og hjerneceller i stor fart. I henhold til Ayurveda blir maten omdannet til de syv kroppsvev eller dhatuer (plasma, blod, fett, muskler, beinvev, beinmarg og reproduktivt vev).

Jo ferskere maten er jo mer bevissthet og livsenergi har den. I Ayurveda beskrives det mest forfinnede produktet av fordøyelsen som ojas. Ojas linkes direkte med immunforsvaret. Frisk helhetlig mat og en god fordøyelse produserer ojas. Jo sunnere mat barnet spiser jo bedre vil immunsystemet være. Foreldre bør derfor i størst mulig utstrekning velge mat som øker ojas. Her er noen måter å styrke barnets immunforsvar ved hjelp av maten:

Velg fersk mat

For å skape ojas må maten være fersk. I ayurveda beskrives Prana som den mest essensielle livskraften. Prana beskriver også åndedrettsprosessen som er helt grunnleggende for at vi skal holde oss i live. I ayurveda sier man at mat kan ha mer eller mindre prana eller livskraft. Friske økologiske grønnsaker, frukt, korn og bønner vil ha mye prana mens boksemat, frossenmat, konservert- og prosessert mat har lite prana. Hvis barnet spiser mye slik mat blir resultatet ama eller toksiner i kroppen. Tegn på ama eller toksiner i barnet er tretthet, lav energi, gusten hudfarge og manglende entusiasme. Barn som spiser et sunt kosthold har en tendens til å ha god energi, klare øyne, farge i kinnene og mindre sykdommer.

Mat som er pakket og prosessert mangler prana og har oftere skadelige konserveringsmidler og tilsetningsstoffer. Tommelfingerregelen, når det gjelder å velge matvarer, er å gå for mer naturlig, uprosessert og hel mat. Det kan gi store helsegevinster.

Server regelmessige måltider med varm kokt mat

Rå mat er vanskelig å fordøye og kan gi Vata ubalanse. Selv om det kan være mer vitaminer i rå mat enn i kokt, er problemet at rå mat er vanskelig å fordøye og oppta næringsstoffer fra. En foreløbig studie fra American Chemical Society viser at antioksidanten beta carrotene – som finnes i gulrøtter, brokkoli og spinat opptas 34% bedre fra fra kokte og moste gulrøtter enn fra rå gulrøtter. Studien konkluderte med at å koke grønnsakene gjør plantenes vev mykere og gjør det enklere for antioksidanter å bli frigjort.

Det er bedre å servere barn varm, apetittvekkende og helhetlige måltider. Varmen er bra for fordøyelsen, og motvirker toksiner å bygge seg opp i kroppen. Barn er i Kapha perioden i livet og har godt av varm mat for å styrke fordøyelsesprosessen.

Unngå å servere mat rett fra kjøleskapet. Det er bedre med varme eller romstempererte drikker, nykokt mat og romtempererte frukter. Friske salater med raspet gulrot, ingefær, fersk persille og cilantro er bra i små mengder før maten for å styrke apetitten.

Gi barnet ditt hjemmelaget mat

Hjemmelaget mat fra mor (eller far) er den beste medisin du kan gi barnet ditt. På samme måte som fersk mat har mer prana, anser Ayurveda mat laget i en stressfri atmosfære med omtanke og kjærlighet, for å være helsefremmende og øke ojas og prana i maten.

Hvis du vil lese mer om ayurvedisk kosthold kan du følge denne linken.

, , ,

Ingen kommentarer ennå.

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.