Vata – Hvordan balansere Vata dosha i Ayurveda

vata doshaVata er en av de tre grunnleggende  prinsipper som i henhold til Ayurveda, Indias urgamle helhetlige helsesystem, bygger opp både kroppen vår og hele universet. Disse prinsippene kalles de tre doshaer, vata, pitta og kapha. De tre doshaene finnes hos alle mennesker. Vata styrer all bevegelse i kroppen, pitta styrer all forbrenning og kapha styrer all struktur. I balanse gir doshaene velfungerende fysiske og psykiske prosesser. I ubalanse kan de gi en rekke helseproblemer. I dette innlegget skal vi beskrive hvordan vata påvirker helsen vår.

Egenskaper

Vata består av elementene luft og rom. Dette gir egenskaper som letthet, bevegelighet, tørrhet, ruhet og skjørhet. Disse egenskapene vil påvirke både kroppsbygning såvel som psykologiske trekk hos en person. Vata styrer blant annet all bevegelse i kroppen, all blodsirkulasjon, sammentrekking og utvidelse av hjerte og lunger, bevegelsen i tarmsystemet, aktiviteten i nervesystemet, sammentrekning av muskulatur og celledeling.

Når vata er i balanse gir det kreativitet, mental årvåkenhet, gode kunstneriske og musikalske evner, god søvn, sterkt immunforsvar og normal avføring. I ubalanse gir det problemer relatert til doshaens egenskaper: For mye bevegelse gir muskelkramper, søvnløshet og spenningshodepine. For mye letthet gir undervekt og manglende jording. For mye tørrhet og ruhet gir tørr, ru hud og forstoppelse. Skjørhet gir skjøre bein og nervøsitet.

Personer med mye vata refereres til som vata typer. Slike type har ofte en tynn, litt uregelmessig fysiologi som f.eks stort hode og mindre kropp, ujevne tenner, store øyne og liten nese. Uregelmessighet er stikkordet. De er de første til å ta opp nye ideer, men glemmer ting veldig hurtig. De er kreative og kunstneriske og hater ofte rutine. De er veldig bevegelige og raske, men mangler gjerne jording. De har en tendens til å bekymre seg og mangler ofte fysisk styrke og utholdenhet.

Hvordan balansere vata

Når vata kommer ut av balanse kan det gi symptomer som uro, kulde, muskelkramper, treg mage og søvnproblemer. Å skape balanse dreier seg først og fremst om å tilføre ro, regelmessighet og varme.

Ved å holde en regelmessig rutine, spise sove, arbeide og trene til omtrent samme tid hver dag kommer vata inn i kontrollerte former og det urolige og bevegelige elementet  balanseres. I tillegg har vata en tendens til å brenne lyset i begge ender, så det er ekstremt viktig å få nok hvile. Å gå til sengs før kl. 22.00 og stå opp rundt 06.00, vil gi en optimal søvnrytme. Videre er det viktig for den kalde vatatypen å alltid holde seg varm. For å motvirke  tørrhet er det viktig å drikke nok væske. Varmt, kokt vann er spesielt gunstig. Det er også viktig  å få i seg nok olje i maten for å unngå forstoppelse når tykktarmen blir for tørr.

Kostholdet til vata typer bør favorisere søt, sur og salt smak. Maten bør helst være varm og godt tilberedt med nok olje og tunghet. Rå salater er ikke spesielt gunstig, siden det øker lettheten og gjør dem mindre jordet. Iskalde drikker er heller ikke gunstig, da det øker den kalde egenskapen som vata har alt for mye av.

Det finnes en rekke urtepreparater som balanserer vata. Peace of Mind og Blissful Sleep er spesielt gunstige da de virker lett beroligende og bedrer konsentrasjon og hukommelse.

For å oppsummere er regelmessig rutine, tilstrekkelig hvile og varme det som må til for å balansere vata. Ved å følge lenken http://www.ayurved.no/kunnskaps-arkiv/ayurveda/daglige-rutiner-i-ayurveda/ kan du lese mer om gode daglige rutiner. Hvis du vil ha en ide om hvilken type du er kan du klikke her.

, , , ,

Ingen kommentarer ennå.

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.