Daglige rutiner i Ayurveda – bedre helse dag for dag

Hvis du mangler energi, føler deg rastløs og ukonsentrert eller har problemer med fordøyelsen, kan det være veldig nyttig å justere rutinene dine. Regelmessighet i søvnmønster, måltider, avføring og daglige gjøremål styrker både kropp og sinn og gir deg mer balanse, velvære og overskudd.

Et av de sentrale temaer i Ayurveda er at det eksisterer et tett samspill mellom mennesket og naturen. Det finnes daglige rutiner i Ayurveda, i tillegg til månedlige, årstidsbestemte sykluser, som i stor grad påvirker sinn og kropp.

Daglige rutiner i Ayurveda

Ayurveda gir detaljert viten hva som bør inngå i våre daglige rutiner og gjøremål og når på døgnet de bør utføres, så vi kan avstemme vår egen rytme med naturens døgnrytme. Det sentrale er å følge naturens egne rytmer og da spesielt solens gang over himmelen med tanke på når vi sover, spiser, o.s.v.

Daglige rutiner i Ayurveda – Morgen

  • Stå tidlig opp om morgenen (ca 06.00)
  • Tøm tarm og blære
  • Ayurvedisk oljemassasje (se nedenfor)
  • Børst tenner.
  • Rens eller skrap tungen
  • Barbering.
  • Klipp negler. (Etter behov)
  • Gurgle munn med sesamolje
  • Karbad eller dusj
  • Meditasjon/bønn
  • Kle deg i rent og komfortabelt tøy som passer til årstid og aktivitet
  • Spis frokost
  • Arbeid eller studier

Daglig Rutine – ettermiddag

  • Til lunsj spises en balansert kost i henhold til type og årstid.
  • Det er ideelt å spise det største måltidet midt på dagen (kl. 12-13), hvor fordøyelseskraften er maksimal.
  • Sitt stille noen minutter etter at du er ferdig med å spise. (Evt. kan man ligge ned på venstre side 10-20 minutter)
  • Arbeid eller studier.

Daglig Rutine – Kveld

  • Spis balansert kveldsmat i henhold til type og årstid. Helst før kl 20.00.
  • Ta en kort spasertur på 10 til 15 minutter.
  • Engasjer deg i behagelig, avslappende aktivitet.
  • Gå tidlig i seng (mellom 21.30 og 22.30 er optimalt)

Ayurvedisk oljemassasje

Ayurvedisk oljemassasje (abhyanga) er en viktig del av de daglige rutiner.

Ayurvedisk massasje styrker og balanserer hele fysiologien, forbedrer sirkulasjon og vitalitet og revitaliserer huden.

Ayurvedisk massasje har en meget helsebringende effekt.
Bruk passe varm, “modnet” sesamolje til abhyanga (se etterfølgende veiledning om tilberedning). Ta litt av den “modnede” olje i en plastflaske eller tilsvarende. Sett flasken i et kar med varmt vann inntil oljen er passe varm. (Du kan selvfølgelig varme oljen på andre måter, det viktige er at den er passe varm når du bruker den).

Påfør et tynt lag olje over hele kroppen, før du går i gang med selve massasjen. Dette vil gjøre at oljen er lengst mulig i kontakt med kroppen.

Bruk forholdsvis mer tid på å massere hodet enn de andre delene av kroppen.

Bruk fortrinnsvis håndflaten fremfor fingrene til å massere med.

Bruk sirkel-bevegelser på “runde” områder (ledd og hode), og langsgående bevegelser på områder som nakke armer og ben. Bruk moderat trykk på det meste av kroppen, og lett trykk på underlivet og hjerteregionen.

For maksimal effekt: ha oljen på i 10-15 minutter etter massasjen. Børst tenner og barber deg osv. mens oljen er på.

Etter oljemassasjen ta et varmt karbad/dusj i 10 – 15 minutter.

Sjekk denne videoen om ayurvedisk oljemassasje.

Tilberedelse av massasjeolje

  • Bruk ubehandlet, kaldpresset sesamolje.
  • Varm opp oljen til omlag 100°C.
  • Sjekk temperaturen med termometer eller …
  • Slipp et par dråper vann i oljen før du setter den til oppvarming. Når vannet småsmeller og fordamper, eller koker på overflaten, tar du oljen bort fra varmen.
  • Varm olje er lett antennelig og gir forbrenning
  • Bruk svak varme
  • Forlat aldri rommet mens oljen står til oppvarming
  • Ta oljen bort fra varmen når den er tilstrekkelig varm
  • Sett den til avkjøling utenfor rekkevidde til barn.
  • Det finnes også ferdig “modnet” massasjeolje, tilsatt urter for vata, pitta og kapha.

Urtetilskudd for mer energi?

Hvis du mangler energi uten at det foreligger noen konkret fysisk årsak til dette kan en god ayurvedisk rutine gjøre underverker. I tillegg kan det også hjelpe med urter som nærer cellene på et dypt nivå, styrker immunsystemet og gir mer muskelstyrke. Ojas Energy er et slikt produkt. Klikk her for å lese mer.

14 kommentarer til Daglige rutiner i Ayurveda – bedre helse dag for dag

  1. Jan-Erik bråthen 2 juni, 2012 at 16:41 #

    Hei! Ønsker med dette å takke Dere for den store jobben dere har gjort, og for at Dere legger dette ut på internett GRATIS på NORSK.

  2. Jannicke 19 oktober, 2012 at 13:20 #

    Hei. Tusen takk for flott innlegg og informasjon til inspirasjon. Dere er høyt verdsatt hos meg. Men jeg lurer på en liten detalj – er det ikke anbefalt at man skyller nesen hver morgen? Eller blander jeg med noe annet nå?

  3. Geir Haavard 19 februar, 2014 at 16:45 #

    Tusen takk for den strålende jobben dere gjør , alle de gode tips og råd dere kommer med og ikke MINST alle de fantastisk gode produktene dere tilbyr.
    Hilsen «Maharashi-Ambassadør» 🙂

    • Ingeborg 19 februar, 2014 at 17:41 #

      Takk for komplimentene, vi setter pris på at folk er fornøyd med kunnskapen og produktene, og det er alltid hyggelig å kunne hjelpe og gi råd!
      Mvh Ingeborg S. Reiso
      (Kunderådgiver hos Maharishi Ayur-Ved Produkter)

  4. Eva Lundberg 6 mai, 2014 at 13:28 #

    Hei. Hvilken betydning har det at oljen til massasje er «modnet»?

    • Ingeborg 8 mai, 2014 at 16:28 #

      Hei Eva!
      Takk for ditt spørsmål.
      Sesamolje som brukes til massasje bør, i henhold til ayurveda, alltid «modnes» eller «kureres» før bruk. Du kjøper da KALDPRESSET SESAMOLJE, denne skal da varmes opp til 100 grader celsius.
      Dette gjør at oljen blir mye mer «gjennomtrengende» på huden, får den rensende og den vitaliserende virkningen som den skal, i forhold til om den ikke er «modnet».
      Dette gjøres gjennom å ta all oljen oppi en tykkbunnet panne og varme den opp til 100 grader. Hvis du ikke har en termometer til dette formål, kan du ta 1 dråpe vann i oljen, når denne «popper» er oljen 100 grader (vannet koker). Ta av gryten fra platen, kjøl ned oljen til vanlig temperatur og hell tilbake i flasken. KLAR TIL BRUK. Husk – aldri gå fra komfyren når du har olje på. Håper du har fått svar på ditt spørsmål.

  5. Wenche Sellevåg 1 juli, 2014 at 22:47 #

    Hei Ingeborg og Hallvard !
    Takk for sist. Begynner å bli en stund siden nå.
    Takk for alle mailer med oppdateringer og påminnelser om Ajurveda.
    Har vært tilhenger av denne tankemåten i årevis og ja, er ikke fordøyelsen god ….er heller ikke kroppen god. Hverken sinn eller skinn 🙂 Det er så viktig og jeg er glad dere fins i Norge
    Blir også glad for flotte oppskrifter dere også sender.
    Spørsmål: Når en skyller munnen i sesamolje, skal den også være modnet og ikke blandes ut ?
    Ønsker dere en god sommer.
    Sommerklem fra Wenche Sellevåg

    • Ingeborg 2 juli, 2014 at 13:03 #

      Hei Wenche!
      Når du skyller munnen med sesamolje, er det best at den er «modnet» (varmet opp til 100 grader) og skal ikke blandes ut, den skal være «bar»!!. Den skal spyttes ut når du er ferdig å skylle, og ikke svelges. Lykke til og god sommer til deg også!
      Ingeborg

      • Anja 4 oktober, 2014 at 11:11 #

        Hei.
        Jeg er så nybegynner som det kan gå an. Takker for muligheten til å lære litt. Lurer bare på hvor lenge en skal gurgle og skylle munnen med oljen? Til den blir hvit? Enda lenger..?
        AnJA

        • Ingeborg 4 oktober, 2014 at 15:11 #

          Hei Anja!
          Når man skyller munnen med sesamolje, så gjøres dette i ca. 4-5 minutter til oljen er hvit. Så spyttes den ut og man skyller munnen med varmt vann. Lykke til.

  6. Sigrid 24 mars, 2016 at 10:41 #

    Sesamolje er som jeg har forstått en varmende olje (?). Jeg har rocacea og reagerer lett på «varme». Fungerer det med sesamolje på sånne som meg også? Eller finnes det andre typer oljer som jeg heller bör bruke?

    Ellers takk for fine råd.:)

    • Ingeborg 29 mars, 2016 at 17:12 #

      Hei Sigrid!
      Takk for spørsmål.
      Ja, du har helt rett, sesamolje er noe varmende. Dermed er det bedre med f.eks. kokosolje eller olivenolje, som har en mer kjølende effekt.
      Lykke til med massasje.
      Mvh Ingeborg

  7. Christin 10 mai, 2018 at 14:18 #

    Hei 😊 Tusen takk for fin side ned mange gode tips. Jeg har lest at man skal dusje kroppen med kaldt vann etter massasjen. Er det «feil» å gjøre det?

    • Ingeborg 14 mai, 2018 at 14:54 #

      Hei. Det er normalt sett bedre å dusje noe lunkent / varmt, da dette åpner porene, slipper inn olje og og hjelper på stive og vonde muskler, sirkulasjon og «uro» i kroppen.

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.