Mer vitalitet – Råd fra Ayurveda

Mangel på vitalitet

vitalitetTrenger du mer vitalitet? Føler du at du er sliten, trøtt, slapp, mangler energi og føler deg utbrent? Er du stresset eller nedfor? Er det mest fysisk energimangel eller er det mer mental og psykisk trøtthet som dominerer? Eller kanskje det er begge deler? Det er mange som sliter med energimangel i en eller annen form og søker hjelp for dette, siden dette senker hele livskvaliteten og påvirker en så stor del av livet.

Utslagene, symptomene, gradene av energimangel er svært individuell og varierende. Fra det helt lette, litt sporadiske og midlertidige som alle kan oppleve fra tid til annen, til det mer alvorlige og kroniske; slik som kronisk utmattelsessyndrom (ME).

Som sagt, så kan ”energimangel” være så mangt. I følge av det, så er årsakene mange, og eventuelle behandlinger, råd og kosttilskuddsanbefalinger svært varierende. Og selvfølgelig må man ikke glemme alle andre problem, symptomer og sykdommer som er relatert, enten de er årsaken til energimangelen eller blir påvirket av den!

Når det er sagt, kan det være greit å ”utelukke” evt. enkle og logiske årsaker, slik som jernmangel, enten lav blodprosent eller lavt jernlager. Mange som spør meg om råd, har ikke vært hos legen og tatt en enkel blodprøve for å sjekke dette. For svært mange, spesielt unge mennesker og gravide og ”menstruerende” kvinner (fra 15-50 år), er jernmangel vanlig og en stor grunn til energimangel. Det er uansett fornuftig å ta en tur til legen og få tatt noen tester for å finne ut av andre årsaker til energimangelen (for eksempel lavt/høyt stoffskifte).

Sånn i store trekk, kan det være en rekke andre grunner til energimangel, slik som stress, søvnmangel, sykdom, feil kosthold, for lite eller for mye mat, ”vannmangel”, mye slaggstoff i kroppen, mangel på næringsstoff, dårlig opptak i fordøyelsen, hormonubalanse, blodsukkerubalanse, for lite eller for mye trening osv. Listen er uendelig. Vanligvis er det en kombinasjon av flere av disse.

Ayurvediske råd for mer vitalitet

Sånn livsstilsmessig er det viktig å se på hvordan man lever og har det i hverdagen. Små forandringer kan redusere energimangel og øke vitalitet. Her er noen råd fra du kan se på:

Nok væske

Å drikke varmt vann regelmessig gjennom dagen, er en klassisk ayurvedisk anbefaling (spesielt for å balansere vata og kapha dosha), for å styrke fordøyelsessystemet, og redusere og rense ut slaggstoff/giftstoff (AMA) som kan ha samlet seg i kroppen. Kok en tilstrekkelig mengde rent/ukloret vann fra springen i en kjele, i minst ti minutter. Hell dette vannet i en termos og ta noen slurker (eller mer, hvis du er tørst) hver halvtime hele dagen. Det er hyppigheten, i stedet for mengden, som er viktig her. For øke den positive effekten, kan du tilsette 1-2 skiver fersk ingefær (eller en klype ingefær pulver) i vannet når du koker den.

Søvn

I følge Ayurveda er det ideelle tidspunkt å sove 22.00- 06.00. Kropp og sinn regenererer, reparer og vitaliserer seg best i dette tidsrommet. Dette gir energi. Legger man seg sent og sover sent utover dagen, blir man mer tung og dorsk. Det finnes en rekke ayurvediske råd for bedre søvn, for mennesker som sliter med dette: Regelmessig oljemassasje, varme bad, lett mat om kvelden (f.eks suppe) og ikke altfor sent, bruk av aromaoljer, avslappende og behagelig musikk, en behagelig seng og fin atmosfære på soverommet.

Aktivitet

Fysisk aktivitet og trening er så mangt, men gjør noe fysisk som du liker og som du føler gjør godt for deg, trening bør være gøy! Minst 1 time 3-4 dager i uken, gjerne mer hyppig enn for lenge om gangen (en halvtime hver dag er også fint). Dette vil gi energi. I tillegg er det bra mot stress og styrker fordøyelsen. Det å gå tur er bra for alle doshaer (kroppstyper). Frisk luft og sollys er også svært viktig for energi. Pass på å få masse frisk oksygen gjennom luften du puster inn. I følge ayurveda er det best å puste inn/ut gjennom NESEN!

Kosthold

I Ayurveda står det svært mye om kosthold og det er et helt eget område i seg selv. Men i det store og hele er det viktig med sunn fornuft! Tilpass gjerne maten til din dosha (kroppstype). Spis regelmessig i en harmonisk atmosfære, gjerne 3-4 måltider om dagen, sitt ned og tygg maten ordentlig, drikk litt varmt/lunkent vann til maten, spis mat som er lett å fordøye og som er næringsrik, få i deg nok frukt og grønnsaker og sunne oljer. Unngå eller minsk inntak av mye sukker. Pass godt på blodsukkerbalansen. Når du spiser mye sukker og matvarer med mye sukker, fører dette til at du føler deg svært ”høy” og full av energi en kort periode, for så å gå ned i en ”lav” energidal. Unngå/minsk også tungt fordøyelig mat, slik som mye brødmat og rødt kjøtt, mye kald mat og drikke, rå mat, rester, forspising og ”stimulanter” (kaffe, alkohol, tobakk).

Stress og mentalt velvære

Det å være stresset, misfornøyd, bekymret eller ulykkelig over lenger tid vil tære på energien og gjøre deg direkte syk, så det å se om det er noe man kan gjøre med det, kan være en god ting. Meditasjon (spesielt Transendental Meditasjon), yoga (beroligende), pusteteknikker og teknikker for avslapping og positiv tenking er godt. Hvis mulig, gjør nødvendige praktiske forandringer rundt deg, hvis dette er ting som belaster deg i en eller annen form over lang tid. Bytt jobb, løs opp i konflikter/snakk ut med med familie og venner. Prøv å finn på ting som er kjekt og gøy, finn på små og store ting å glede deg til, le mer. Å forenkle tilværelsen kan også for mange være godt.

Massasje

I Ayurveda er massasje ansett for å være viktig for mer vitalitet. Enten du gjør det selv, eller får noen andre til å gjøre det på deg. Det er godt for å slappe av, for å bedre blodsirkulasjonen, får kropp og sjel til å slappe av og for å vitalisere hele kroppen – og gir energi. Ayurvedisk abyanga (selvmassasje) hver dag er enkelt, raskt og billig.

Hormonbalansen

Hormoner påvirker oss mer enn det vi aner, såvel psykisk som fysisk. Er humøret svært svingende, du opplever mye ubehag, problem og utfordringer rundt menstruasjonen eller rundt overgangsalderen (for kvinner) er det godt å gjøre noe med dette for å øke vitaliteten.

Enkle energiråd for…

Vata personer/vata ubalanser – følg mer regelmessige rutiner, få nok søvn, mer beroligende aktiviteter, mer varme, mat og drikke bør være varm, snakk mindre, mindre stimuli
Pitta personer/pitta ubalanser – praktiser moderasjon, unngå å overarbeide, hold deg kjølig, spis/drikk mer kjølende ting, unngå stimulanter, lek, le og tøys mer, ikke vær for alvorlig
Kapha personer/kapha ubalanser – vær mer aktiv (kom deg utav sofaen!), tren mer og regelmessig, ikke overspis, unngå sukker, unngå å sove for mye, hold deg varm.

Ayurvediske urter for å styrke, rense og gi mer vitalitet

I sin helhet vil ALLE urtene/kosttilskudd gi energi, fordi når man styrker kroppen og balanserer et problem, vil dette påvirke energinivået. Nedenfor vil du finne en oversikt over ayurvediske kosttilskudd som går direkt på energi og vitalitet, i tillegg til noen som virker mer indirekte. Det viktigste, ifølge Ayurveda, er å styrke/forbedre fordøyelsen og passe på stressnivået, siden disse to områdene er de mest grunnleggende og påvirker så mange andre prosesser i kroppen. I tillegg er det de områdene det er vanligst å ha problem. For eksempel så er treg mage, en overarbeidet lever og daglig negativt stress med på å ødelegge vårt velvære og livskvalitet, så vel som vårt energinivå.

I Maharishi Ayurveda har vi en såkalt Grunnpakke (av urter) bestående av 3 produkter, for mange så vil denne være nok for å få mer energi: Triphala Plus (renser, styrker og vitaliserer tarmsystemet), LivoGard (styrker, renser og vitaliserer lever og galle) og Peace of Mind (beroliger uten å sløve – styrker, roer og vitaliserer nervesystemet).
Ellers så kan disse anbefales for bedre energi:
GIR NÆRING/STYRKE/ENERGI: Vital Strength, Ojas Energy, Amla Energy
FOR FORBEDRET SØVN: Blissful Sleep
FØLELSESMESSIG STRESS (også høyt blodtrykk): Peace of Mind og Cardionol
VED OVERVEKT/DÅRLIG FORBRENNING (også høyt kolesterol/trigleseridverdier): Guggul XL
BLODSUKKERBALANSE/SØTHUNGER: Glucomap
HORMONUBALANSER HOS UNGE KVINNER (PMS): Smooth Cycle
HORMONUBALANSER HOS ELDRE KVINNER (OVERGANGSPLAGER): Golden Woman
HORMONUBALANSER HOS MENN: Vital Strength
ENERGIMANGEL I ALLERGISESONGEN: Allergard tabletter
IMMUNFORSVAR OG UTRENSING AV SPES. ORGAN: Lymfogard, Uripro, LivoGard

6 kommentarer til Mer vitalitet – Råd fra Ayurveda

  1. Stine 9 mai, 2014 at 08:18 #

    Takk for Ayurvedas gode støtte i hverdagen, tips og påminnelser i innboksen er supert.

    Fortsett å spre det ayurvediske budskap 🙂

    • Kristin 11 mai, 2014 at 22:14 #

      Henger meg på Stine, fantasisk god informasjon og det minner meg på og følge rådene jeg fikk da jeg var på Pulsdiagnostikk 🙂

  2. lillejei 5 august, 2014 at 14:44 #

    mange gode råd her. Og jeg prøver å forandr livet med rådene som er her og ser litt at det har mange gode innvirkninger på meg som mitt familie liv.
    🙂

  3. sivappan R 2 desember, 2014 at 21:37 #

    Veldig bra informasjon

  4. Eli 15 desember, 2014 at 08:31 #

    Veldig god informasjon følger mange av rådene

  5. Petter Melbye 18 desember, 2014 at 16:08 #

    Takk for gode råd. Kurset jeg kjøpte ang. mat og kosthold er veldig godt oppbygget og med «overkommelige» råd for et sunnere levesett. Gjennomarbeidet og nyttig også for oss som har litt vanskelig for å ta de store stegene raskt.

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.