http://credit-n.ru/zaymyi-next.html

Overgangsplager – hetetokter

 

Vi fikk nylig inn et spørsmål om hvordan man kan få en god natts søvn uten hetetokter/svettetokter. For å svare på det spørsmålet har vi satt sammen diverse råd som kan hjelpe mot dette.

Mat:

  • Unngå matvarer som er sterke, f.eks. chili, cayenne og svarte sennepsfrø.
  • Salte og sure mattyper bør også unngås. F.eks. yoghurt (hvis den drikkes som søt lassi, så går det greit), sure frukter, ketchup, sennep, dressinger og andre ting som er laget med eddik.
  • Spis mat som er bitter, astringent og søt fordi disse smakene virker avkjølende på Pitta dosha («ild»-elementet). Bitre og astringente matretter består for det meste av grønnsaker. Søt mat består av ris, melk og kremfløte, søt lassi (én del naturell yoghurt blandet med 2-4 deler vann + rårørsukker eller honning) og hveteprodukter. Søte og saftige frukter som pærer og plommer demper også Pitta dosha.
  • Bruk Pittadempende krydder som f.eks. kanel, koriander, kardemomme, fennikel og små mengder spisskumin frø.

Livsstil:

Søvn er utrolig viktig når du går gjennom overgangsalderen.

  • Legg deg før 22:00 og stå opp før 06:00. Det er på denne tiden at man sovner lettere og får en bedre søvn. Hvis du er våken etter kl 22:00 vil du ikke bare gjøre det vanskeligere å sovne, men også øke diverse Pitta ubalanser. Grunnen til dette er at mellom 22:00 og 02:00 er nattens Pitta-tid, dvs. en tid hvor kroppen må være i hvilemodus for å kunne rense ut slaggstoffer på egen hånd.
  • Den ayurvediske oljemassasjen om morgenen er veldig viktig for å motvirke plager relatert til overgangsalderen. Vi vil derfor anbefale at du utfører dette daglig for å forbedre sirkulasjon, berolige Vata dosha og tilføre fuktighet til huden. Her er en link til en video som demonstrerer ayurvedisk oljemassasje.
  • Det er viktig å ikke hoppe over noen måltider. Spis hovedmåltidet midt på dagen, dvs. i 12-tiden, når fordøyelsen er på sitt sterkeste. Spis til samme tid, legg deg til samme tid og stå opp til samme tid. Rutiner er bra.
  • Å trene daglig er viktig for å holde alle doshaer i balanse. Lett og rolig trening for Vata typer og en «ikke for opphetende» trening for Pitta typer.

Støttende ayurvedisk behandling:

  • På en fridag i måneden: Ta lakserolje (Ricinusolje) 20-35 ml. med en kopp varmt vann + litt sitron tidlig på morgenen. (Dette har en svært lakserende effekt, slik at det er godt å ta det med ro/slappe av denne dagen). Drikk litt varmt vann hver halv time de neste 2-3 timene. Spis lett mat som Kanji (Rissuppe med basmatiris, salt, ajowanfrø og spisskummenfrø), mild grønnsakssuppe  osv. resten av dagen. Dette er spesielt bra for Pitta-problemer (altfor mye varme i kroppen).

Produkter:

Til slutt vil jeg også nevne diverse produkter som kan være til hjelp mot hetetokter:

Golden Woman: Dette produktet motvirker de vanligste overgangsplagene, som hetetokter, humørsvingninger og tørrhet i underlivet. Den er perfekt å ta under overgangsalderen, men også veldig god å fortsette med selv om du er ferdig med overgangsalderen.

 

 

Osteozan: Styrker hele beinbygningen. Dette produktet er veldig viktig for kvinner som går igjennom og har gått igjennom overgangsalderen. Kvinner fra 50-års alderen er nemlig utsatt for svekkelser i beinbygningen. I tillegg virker dette produktet noe kjølende og hjelper derfor på å dempe Pitta-relaterte plager. Den er også fin for å balansere syre/base-balansen.

 

Blissful Sleep: Om du sliter med søvnen, kan være grunnet hetetokter eller annet, så er Blissful Sleep perfekt for deg. Den roer ned mental aktivitet uten å sløve, slik at det blir lettere å sovne. Den inneholder avkjølende urter som balanserer Pitta og vil derfor også hjelpe mot oppvåkning og hetetokter om natten. Produktet inneholder også urter som sørger for at hvilen blir dypere og dermed at søvnkvaliteten blir bedre, du blir rett og slett mer uthvilt om morgenen.

 

, , ,

Ingen kommentarer ennå.

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.