Ta bitre urter – men ikke bli bitter

Bitre urter: Momordica charantiaAv alle smaker vi kan ha i maten, er få så fasinerende som bitter smak. Dette er en smak som ofte blir sett ned på, og som språklig blir brukt til å beskrive smerte, anger og ting som er vanskelig å holde ut.

Samtidig brukes bitter i kulturer over hele verden til å bedre fordøyelse og lever. Bitterstoffer øker utskillelse av magesyre, styrker slimhinnene i magen, balanserer blodsukkeret og hjelper leveren til å fungere effektivt. I de fleste tradisjonelle kosthold, anbefales det å ta bitre substanser før måltidene for å bedre opptaket av maten. I Europa har dette ofte vært kombinert med alkohol, i form av en aperitiff før maten. Spesielt til tung, fet mat har man ofte tatt en bitter alkoholholdig drikk til maten.

I moderne kosthold har bitter smak kommet i bakleksen. Vi spiser ikke så mye av de bitre urtene, som våre forfedre så på som en nødvendighet for å beskytte fordøyelsen. Mange av problemene som plager vårt moderne samfunn som halsbrann, lett forhøyet kolesterol og ubalanser i blodsukkeret, kommer blant annet som et resultat av mangel på bitterstoffer i maten.

Å være bitter er imidlertid ikke godt for helsen. Studier har vist at bitre og sinte mennesker har høyere blodtrykk, høyere hjerterate og har større sannsynlighet for å utvikle hjerteproblemer og andre sykdommer. Du bør derfor spise bitter smak, men aldri bli bitter mentalt.

Bitre urter

Du finner bitter smak i grønne grønnsaker som brokkoli, spinat, rosenkål og grønnkål. En grønnsak som er usedvanlig rik på bitterstoffer, er bitter guard (Mormordica charantia) eller bittermelon/bitteragurk som den også kalles. Dette er en grønnsak som hovedsaklig vokser i Asia, men som kan kjøpes i orientalske butikker i Norge. I Ayurveda anses bitter guard som meget bra for å balansere blodsukkeret og stimulere fordøyelsen.

Et ayurvedisk kosttilskudd som inneholder bitre urter er Livogard. Ved å tygge en tablett Livogard før hvert måltid, får du i deg det du trenger av bitterstoffer i det daglige kostholdet. Her kan du lese mer om Livogard.

Til avslutning kan vi si at det er viktig å få i seg bitter smak, gjerne via bitre urter, til alle måltider. Ved å ta noe bittert før maten styrker vi fordøyelsen og leverfunksjonen og forbereder fordøyelsessystemet på maten.

 

2 kommentarer til Ta bitre urter – men ikke bli bitter

  1. AudGotteberg 27 juni, 2018 at 13:10 #

    Kva urter blir omtalasom «bitterurter?» Kvar kan bi kjøpe dei?

    • Ingeborg 25 juli, 2018 at 09:55 #

      Hei. Takk for ditt spørsmål.
      Beklager sent svar.
      «Bitterurtene» som blir nevnt er i produktet LivoGard. Det er spesielt de første som er bitterurtene. (Livogard inneholder: Terminalia chebula, Kalmeg, Gurkemeie, Ingefær, Bukkehornsfrø, Chirata, Ajowan, Lang pepper, Muskatnøtt, Lotus, Indisk salaitre, Kauri skjell, Terminalia belerica, Amla.
      Livogard er god for leverfunksjonen og fordøyelsen.
      Livogard kan kjøpes på mange helsekostbutikker (Life, Sunkost, H Naturkost etc.) eller ved å gå inn på http://www.ayurved.no.
      Du kan også ringe til oss på 55136900. Håper du har fått svar på det du lurte på. Mvh Ingeborg

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.