Ayurveda – urgammel visdom for et bedre liv

ayurvedaAyurveda kommer fra Sanskrit og kan oversettes som kunnskap om livet eller vitenskapen om livet. I India er Ayurveda en intregrert del av landets helsesystem og en utdannelse som ayurvedisk lege tar like lang tid som en skolemedisinsk utdannelse.

Det meste av kunnskapen om alternativ helse og alternative helsesystemer finnes i Ayurveda. Ayurvedas tilnærming til helse dreier seg i store trekk om å se på de bakenforliggende årsaker til sykdom og ubalanser. Det viktige er å avdekke de grunnleggende ubalansene som har forårsaket helseproblemet. Ayurveda ser ikke på kroppen som en avansert maskin, men som en fysisk manifestasjon av bevissthet. En del konsepter som beskrives i Ayurveda ligger mye nærmere opp til verdensbildet som beskrives av kvantefysikken enn klassisk fysikk og Ayurveda er derfor et forfriskende alternativ til det statiske verdensbilde som vi ofte finner i skolemedisinen.

Den ayurvediske modellen for anatomi og fysiologi inneholder følgende viktige elementer:

Doshaene
  • Grunnleggende universelle styrende prinsipper som er ansvarlig for de forskjellige fysiske og mentale funksjoner.

 

Dhatuene
  • Grunnleggende funksjoner som understøtter og danner kroppsvev
Malaene
  • De ulike typer avfallstoffer fra kroppen
Shrotaene
  • Alle kroppens transportkanaler fra den minste til den største kanalen i kroppen

Doshaene

De tre doshaene vata, pitta og kapha er i Ayurveda sett på som styrende prinsipper for oppbyggingen av hele universet. I kroppen styrer de forskjellige funksjoner og det er ubalanse i doshaene som forårsaker sykdom. Doshaene er bygget opp av de fem elementer:

  • Akasha – rom
  • Vayu – luft
  • Tejas – ild
  • Jala – vann
  • Prithivi – jord
Ved å slå sammen de fem elementer får man tre doshaer med følgende hovedfunksjoner i kroppen:
  • Vata – Styrer all bevegelse – består av rom og luft
  • Pitta – Styrer all energiproduksjon og stoffskifte – består av ild og litt vann
  • Kapha – Styrer all struktur – består av jord og vann
Nedenfor kan du se en oppstilling over doshaenes hovedfunksjoner:
Vata dosha Pitta dosha Kapha dosha
  • Uttrykker seg i alle kroppens bevegelser og rytmer
  • Bevegelsesorganer, armer og ben osv.
  • Blodsirkulasjon
  • Sammentrekning og utvidelse av hjerte og lunger
  • Bevegelse i tarmsystemene og avføring
  • Aktiviteten i nervesystemet
  • Sammentrekning av muskulatur
  • Celledeling
  • DNA aktivitet
  • Anabolske og katabolske prosesser
  • Anabolske – oppbyggende
  • Oppbygging av vev
  • Hormonproduksjon
  • Energiomsetning
  • Katabolske – nedbrytende
  • Fordøyelse
  • Avfallsprodukter
  • Struktur og styrke
  • Fysisk styrke
  • Vevsstruktur
  • Kroppsstruktur
  • Cellen
  • Cellemembran
  • Organelle-membran
  • Synapser

De tre doshaene har en rekke egenskaper. Fra fødselen av har vi alle et visst forhold mellom doshene. En eller flere vil dominere i fysiologien vår. Dette har mye å si for vår personlighet, preferanser, hvilke sykdommer vi er utsatt for og for hvordan vi ser på verden.

Kvaliteter Funksjoner Plassering
Vata Bevegelse, sirkulasjon, klar, hurtig, lett, kald, forfinet, liten, ru, tørr, røff, skjør og leder de andre doshaene Alt vedrørende bevegelser i kroppen, nervesystemets aktivitet og kroppens utskillelsesmekanismer Nervesystem, sanser, Vatas hovedsete er fra navlen og ned inkl. tykktarm
Pitta Varm, skarp, sur, sterk, væskende, litt letthet, litt oljet Varmeproduksjon, stoffskifte og fordøyelse Magesekk, tynntarm, øynene, hud, området omkring navlen
Kapha Tung, oljet, langsom, kald, solid, stabil, sløv, søt, myk, klebrig, slimet, stor Strukturerende egenskaper i fysiologien, biologisk styrke og kroppsstruktur Hodet, brystregion inkl. lunger og det respiratoriske system, ledd, mage
Følgende kan forårsake ubalanse i doshaene:
  • For mye av doshaene
  • For lite av doshaene
  • Forflyttning av doshaene

For mye av en dosha kommer ofte av at man over tid overdriver en aktivitet som at man f.eks spiser for mye, trener for mye, sover for mye, er våken for lenge om kvelden o.s.v. Den gjentatte aktiviteten gjør at en eller flere av doshaene bygger seg opp i kroppen.

På lignende måte kan man også få for lite av en dosha selv om dette er mer vanlig i situasjoner der man ikke får nok næring i seg. I vesten er det vanligst at man får for mye av en dosha.

Vata, pitta og kapha har sine naturlige tilholdssteder i kroppen. Tykktarmen er hovedsetet til vata, tynntarmen og magesekken er hovedsetet til pitta mens hodet og brystregionen er hovedsetet til kapha. Hvis vata flytter seg til magesekken kan vi få luft i magen. På samme måte kan vi få tykktarmsbetennelse når pitta flytter seg til tykktarmen og slim i fordøyelsen hvis kapha flytter seg til magen.

Når doshaene er i balanse vil sinn og kropp være sterk og frisk og alle funksjoner i balanse. Når doshaene kommer ut av balanse forstyrres kroppsfunksjonene og man vil over tid utvikle ubalanser som i siste ende kan ende opp i sykdom.

Nedenfor er en oversikt over hva det vil si å ha vata, pitta og kapha i balanse og i ubalanse:

Vata dosha
VATA I BALANSE VATA I UBALANSE
  • Mental årvåkenhet
  • Korrekt dannelse av kroppsvev
  • Normal utskillelse av avfallstoffer
  • God og sunn søvn
  • Sterkt immunforsvar
  • Glede, inspirasjon og oppstemthet
  • Tørr/ru hud
  • Søvnløshet
  • Treg mage
  • Trøtt uten definert årsak
  • Spenningshodepine
  • Overfølsom for kulde
  • Leddproblemer
  • Undervektig
  • Urolig og bekymret
Pitta dosha
PITTA I BALANSE PITTA I UBALANSE
  • Normal kroppsvarme
  • Normal tørst
  • Sterk fordøyelse
  • Glansfull og frisk hud
  • Skarpt intellekt
  • Tilfredshet
  • Ernergisk
  • Hudutslett
  • Betennelse i huden
  • Sure oppstøt/halsbrann
  • Synsforstyrrelser
  • For høy kroppsvarme
  • Tidlig grått hår/skallet
  • Irritabilitet/fiendtlighet
  • Mangel på selvreferanse
Kapha Dosha
KAPHA I BALANSE KAPHA I UBALANSE
  • Muskelstyrke
  • Vitalitet
  • Utholdenhet
  • Sterk immunitet
  • Hengivenhet
  • Gavmildhet
  • Mot og verdighet
  • Stabilt sinn
  • Velfungerende ledd
  • Fet hud
  • Langsom og treg fordøyelse
  • Bihuleplager
  • Allergiplager
  • Rennende nese
  • Astmatiske plager og andre respiratoriske plager
  • Nedtrykt
  • Grisk og egosentrisk adferd
Dosha styrer også tid på døgnet, årstider, forskjellige aldre og hele fordøyelsesprosessen:
Tid på døgnet Årstid Alder Tid etter måltider
Vata 02-06 og 14-18 Sen høst / Vinter Over 60 Fra 3. time etter mat
Pitta 10-14 og 22-02 Sommer / Tidlig høst 30-60 2. time etter mat
Kapha 06-10 og 18-22 Vår 0-30 1. time ett
Vata

Hold en rolig regelmessig rutine.

  • Gå tidlig til sengs Spis måltider til samme tid hver dag
  • Ha daglig avføring – helst om morgenen
  • Hold deg varm når været er kaldt
  • Drikk mye varm væske
  • Unngå stimulerende midler
  • Favoriser søt, sur og salt smak
Pitta

Moderasjon og å holde seg avkjølt er de viktigste elementer. Prøv å unngå:

  • For mye varme
  • Overeksponering av sol
  • Alkohol og røyking
  • Stressende tidsfrister
  • For mye aktivitet og overarbeid
  • For mye krydret, sur og salt mat
  • Å hoppe over måltider
Kapha

Stimulering er nøkkelen

  • Unngå for mye hvile og søvn
  • Favoriser krydret, bitter og astringent smak på maten
  • Få mye trim
  • Søk variasjon i livet
  • Ikke spis for mye tung oljet mat
  • Hold deg varm i kaldt vått vær

Den praktiske bruken av kunnskapen om doshaene er å vite hvordan man kan forebygge og behandle ubalanser. Kunnskap om doshaene gir oss et praktisk verktøy til å kunne gjenkjenne årsaken til ubalanser og også til å kunne gjøre noe med helsen fra dag til dag. Følgende er en oversikt over hvordan man balanserer de tre doshaene:

Balanse gjennom riktig kosthold

Diett i Ayurveda er skreddersydd til individuelle behov. Det som er bra for en person med mye vata er ikke nødvendigvis bra for pitta eller kapha typer. Grunnlaget for en sunn diett i ayurveda er å balansere de tre doshaene vata, pitta og kapha. Dette gjøres ved å vurdere matens kvalitet og de seks smakene søt, sur, salt, sterk, bitter og astringent.

De seks smakene – eksempler

Søt Sukker, melk, smør, ris, brød, pasta
Sur Yoghurt, sitron, ost
Salt Salt
Sterk Krydret mat, ingefær, pepper
Bitter Grønne blad-grønnsaker, gurkemeie
Astringent Bønner, linser, granateple

Hvordan benytte de seks smakene for å skape balanse

  • For å redusere Vata: Søt, sur, salt
  • For å redusere Pitta: Søt, bitter, astringent
  • For å redusere Kapha: Sterk, bitter, astringent
  • For å øke Vata: Sterk, bitter, astringent
  • For å øke Pitta: Sterk, sur, salt
  • For å øke Kapha: Søt, sur, salt

Vil du vite mer om Ayurveda?

Ønsker du mer praktisk kunnskap om det alternative helsesystemet Ayurveda? Vi har laget en ebok som du kan laste ned. Den inneholder grunntrekkene i det ayurvediske helsesystemet. Følg linken for å laste ned en flott ebok om Ayurveda.

En kommentar til Ayurveda – urgammel visdom for et bedre liv

  1. Stiina 16 april, 2015 at 14:56 #

    Fantastisk fin og oversiktlig artikkel! Denne type informasjon er et verdifullt verktøy for å forstå de grunnleggende elementene innenfor Ayurveda. Hærlig!

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.