Leddplager – fem råd fra Ayurveda

Leddplager er en ubalanse som Ayurveda, verdens eldste vitenskap om helse, har meget gode resultater med. I Ayurveda deler man leddplager inn i fem hovedkategorier:

  1. Slitasje på leddene, som innebærer uttørking av leddvæske
  2. Opphopning av slaggstoffer i leddene, som også kan involvere et immunsystem som løper løpsk
  3. Urinsyre i leddene
  4. Rygg- og nakkeproblemer
  5. Problemer med svekket beinbygning

I denne artikkelen vil vi først og fremst snakke om løsninger på begynnende leddplager som gir stivhet i kroppen.

leddplagerAma – Grunnlaget for de fleste leddplager

Ayurveda ser på leddplager som ubalanser utsprunget i fordøyelsen. Når vi over tid ikke klarer å fordøye maten vi spiser 100%, vil sluttresultatet av fordøyelsesprosessen bli toksiner, eller ama som det kalles i Ayurveda. Ama beskrives som ufordøyd mat, en klisseste substans som samler seg opp i kroppen når maten ikke fordøyes ordentlig.  Den manglende fordøyelsesevnen kommer vanligvis av at vi spiser for mye, spiser for tungt fordøyelig mat, spiser mye restemat eller spiser mat med mye kjemikalier i.

Fem ayurvediske råd mot leddplager

Ayurveda legger stor vekt på å styrke fordøyelseskraften slik at ama eller toksiner, som samler seg opp i kroppen og forårsaker leddplager, kan renses ut. Her er fem viktige råd for fleksible og myke ledd:

1. Ta en dag i uken med flytende føde. For ekstra effekt, ta lakserolje om morgenen en gang i uken.

En av hovedårsakene til at fordøyelsen ikke klarer å fordøye maten ordentlig og derved produserer toksiner, er at fordøyelsen blir overbelastet. Hvis du lar den få hvile ved å kun spise flytende føde en dag i uken, vil det gjøre at fordøyelsen brukes til å fordøye ama istedenfor. Over tid vil dette gi en mykere kropp og bedre leddhelse. Hvis du har større problemer med leddene, kan du ta ca. 25 ml. lakserolje på tom mage med varmt vann og evt. litt frisk presset appelsinjuce. Drikk kun varmt vann de neste timene. Dette vil gi deg løs mage og du bør gå på toalettet 3-4 ganger i løpet av de neste 3-4 timene. Når du er ferdig på toalettet kan du ta lunsj. Spis kun varm, flytende føde resten av dagen. Et godt alternativ er kitchari som du lager puré av med en stavmikser. Her finner du oppskrift på kitchari.

2. Drikk mye varmt vann. Unngå iskald mat og drikke

Varmt vann har en rensende og hydrerende effekt på kroppen. Det varme vannet hjelper fordøyelsen å rense ut slaggstoffer. Er du stiv i leddene, kan varmt vann hjelpe til å transportere bort slaggstoffer slik at leddene blir mykere. Her er en kur du kan ta i to uker: Kok opp varmt vann om morgenen og ha på termos. Drikk en slurk til en liten kopp hver 1/2 time. For ekstra effekt kok 1 teskje spisskummen frø og et par skiver fersk ingefær med ca. 1 liter vann og drikk på samme måte.

Iskaldt vann svekker fordøyelsen og gir mer slaggstoffer i kroppen. Hvis du har tendens til stive ledd, bør du unngå iskald mat og drikke.

3. Følg en ayurvedisk matrutine

Ayurveda legger stor vekt på å følge solen. Å stå opp ca. kl 06.00 og gå til sengs ca. 22.00 regnes som det ideelle. Dette er også gunstig for fleksibiliteten i kroppen, fordi du da får maksimalt utbytte av kroppens egne renselsesmekanismer som jobber om natten, spesielt mellom 22.00 og 02.00. I Ayurveda anbefales det å spise en forholdsvis lett frokost om morgenen. Ta hovedmåltidet ca. kl. 12-13.oo når solen står høyest på himmelen og ildelementet er sterkest. Dette er tiden da fordøyelseskraften din er sterkest. Det anbefales å spise et lettere kveldsmåltid.

Et annet element som er viktig hvis du opplever stivhet i kroppen er å kun spise når du er sulten, eller når forrige måltid er fordøyd. Hvis du spiser før du har fordøyd siste måltid, er du garantert å få mer slaggstoffer i kroppen.

Sørg også for å tømme tarmen daglig. Drikk 1-2 store kopper behagelig varmt vann når du står opp om morgenen. Sett deg på toalettet selv om det ikke kommer noe. Sørg for å få nok av sunne oljer som ghee og olivenolje i maten.

4. Regelmessig oljemassasje

Oljemassasje gir leddene dine fleksibilitet og styrke. Det forebygger også uttørking av leddvæske og sørger for at sirkulasjonen blir bedre, slik at slaggstoffer ikke samler seg opp så lett. Sesamolje er regnet som den beste massasjeoljen, fordi den har en meget gjennomtrengende effekt. Oljen har den egenskapen at den kan trekke igjennom cellemembranene og løse opp slaggstoffer som er deponert i cellene. Hvis oljemassasjen etterfølges av en varm dusj eller et varmt bad blir slaggstoffene flytende, slik at de også kan transporteres ut av cellene, via blodet til fordøyelsen, der de blir ført ut av kroppen. Her kan du lese mer om oljemassasje.

5. Bruk urter som motvirker leddplager og renser toksiner

Det finnes en del urter i Ayurveda som motvirker leddplager og renser leddene for toksiner. Boswellia serrata er kjent for sin evne til balansere immunsystemet i leddene og motvirke lette leddsmerter. Guggul (Commophora mukul) renser leddene for slaggstoffer og hjelper til å bedre sirkulasjonen i leddene, gurkemeie bedrer immuniteten i leddene og hvitløk har også en rensende effekt på leddene og kan hjelpe til å bedre tilførsel av leddvæske.

Du finner disse urtene i Let’s Move tabletter. I tillegg har Let’s Move også en blanding av ingefær, svart pepper og lang pepper. Dette kalles Trikatu i Ayurveda og er en blanding som styrker fordøyelsen og bedrer opptaket av de andre urtene. Her kan du lese mer om Lets’s Move tabletter.

Behandling av leddplager i Ayurveda handler først og fremst om å rense kroppen for slaggstoffer og bedre fordøyelsen. Vi har laget en e-bok om detox i Ayurveda. Den kan du laste ned her: http://www.ayurved.no/detox

4 kommentarer til Leddplager – fem råd fra Ayurveda

  1. Irene 4 juli, 2014 at 10:13 #

    Hei!
    Takk for at du deler mange gode råd med oss!

  2. Bjørg 13 desember, 2014 at 10:22 #

    Den beste julekalender. Takk for gode råd!

  3. Eli 6 januar, 2015 at 14:27 #

    Mange fine råd takk for det

  4. Trine 18 desember, 2015 at 21:16 #

    Kjæmpebra julekalender👍 Takk for mange fine råd som jeg vil følge opp. 🎅🏼

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.