http://credit-n.ru/zaymyi-next.html

Pitta balanserende kost

Vi har alle forskjellig fordøyelseskapasitet. Noen legger på seg bare de ser på mat, mens andre kan spise utrolig mye og være tynn som en strek. Ayurveda, Indias tradisjonelle helsesystem, forklarer at vi alle domineres av en eller flere av de tre doshaer, vata, pitta og kapha og dette bestemmer hvilken mat, aktivitet og livsstil som er best for oss. En av de viktigste tingene vi kan gjøre er å sørge for å ha et kosthold i henhold til vår type og våre ubalanser. Sjekk hvilken sinn/kropp type du er her.

Her er det du bør spise hvis du er en Pitta type

  1. Favoriser mat som er kjølende (ikke iskald mat) og ha generelt mer væske i maten. Reduser sterk og varmende mat.
  2. Foretrekk mat som smaker søtt, bittert eller astringent (sammensnurpende smak som bl.a. finnes i bønner og banan).
  3. Spis frisk, nylaget mat uten tilsetningsstoffer.
Meieriprodukter

Melk, smør og ghee (klaret smør) er gode for pitta. Reduser inntak av yoghurt, ost, rømme og surmelk/kefir (den sure smaken øker pitta). Yoghurt i form av lassi (1 del yoghurt blandet med 2-4 deler vann tilsatt enten kardemomme og honning eller salt og spisskommenpulver) er ok.

Søteemner

Alle søteemner bortsett fra sirup og melasse er ok. Vær forsiktig med hvitt sukker.

Oljer

Olivenolje, solsikkeolje og kokosolje er best. Reduser bruken av sesamolje, mandelolje, maisolje og alle andre varmende oljer.

Kornprodukter

Hvete, hvit ris, bygg og havre er ok. Reduser mengden av mais, rug, hirse og brun ris.

Frukt

Foretrekk søt frukt som druer, kirsebær, melon, avokado, kokosnøtt, granateple, mango og søte fullmodne appelsiner, ananas og plommer. Reduser mengden av sur frukt som grapefrukt, papaya,  og umoden ananas og plomme.

Grønnsaker

Foretrekk asparges, agurk, poteter, grønne bladgrønnsaker, gresskar, brokkoli, blomkål, selleri, salat, grønne bønner og zucchini. Reduser inntaket av paprika, tomater, gulrot, rødbeter, løk, hvitløk, reddiker og spinat.

Krydder

Kanel, koriander, fennikkel og kardemomme er bra. Følgende krydder kan brukes i moderate mengder: Ingefær, spisskommen, svart pepper, bukkehornsfrø, kløver, nellik, sellerifrø, salt og sennepskorn. Unngå chili og cayenne pepper.

Kjøtt og fisk

Kylling, fasan og kalkun er å foretrekke. Storfekjøtt, fisk og eggeplommer øker pitta og bør unngås.

Klikk her hvis du vil vite mer om hvordan du kan balansere pitta.

Likte du innlegget? Er du helt uenig? Gi oss en kommentar uansett!

, , ,

Ingen kommentarer ennå.

Legg igjen en kommentar

Denne nettsiden bruker cookies for å vise annonser basert
på en brukers tidligere besøk på våre nettsider. Les mer her.